Biblia
tho ieſt / wſzytko Piſmo Święte / Brześć 1563
Liſt pierwſzy Páwłá ſwiętego do Tymotheuſzá
Nowy Teſtament, Kſięga 15.
Kapituła:
1
,
2
,
3
,
4
,
5
,
6
,
Indeks Kſiąg
.
Kápitułá 1.
¶ 1. Vcży go iáko ſię má ſtrzedz tych ktorzy fáłſzuią práwdźiwą náukę. 5. Okázuiąc ku cżemu ſię śćiągá / to ieſt ku wierze z dobrem ſumnieniem / miłośćią y budowániem.
Páweł Apoſtoł Iezuſá Kryſthuſá z zrządzeniá Bogá zbáwićielá náſzego / y Páná náſzego Iezu Kryſtá /
*
ktory ieſt nádźieią náſzą.
*
Kol.1.v.18. Dźiey.16.v.3.
Tymotheuſzowi włáſnemu ſynowi w wierze / łáſká niech tobie będźie / miłośierdźie / pokoy od Bogá Oycá náſzego / y od Iezuſá Kryſtuſá Páná náſzego.
Iákom ćię prośił ábyś zoſtáł w Efeźie gdym ſzedł do Mácedoniey / zoſtáńże ábyś opowiedźiáł niektorym żeby rożney náuki nie vcżyli.
A iżby ſię nie báwili
†
báśniámi / y rodzáymi nieſkońcżonymi /
¤
ktore rádſzey gádki przynoſzą niż budowánie Boże / ktore ieſt przez wiárę.
†
Niżey.4.v.7. Tyt.1.v.14.
¤
Niżey.6.v.4.
♀
A koniec roſkázániá ieſtći miłoſć z ſzcżyrego ſercá y ſumnieniá dobrego / y wiáry nie obłudney.
♀
Rzym.13.v.10.
Od ktorych rzecży niektorzy vbłądźiwſzy / vdáli ſię ná prożną mowę.
Chcąc być náucżyćielmi zákonu / nie rozumieią co mowią / áni o ktorych rzecżách twierdzą.
*
Iśćie wiemy że dobry ieſt zákon / ieſliby go kto ſłuſznie vżywáł.
*
Rzym.7.v.12.
Wiedząc iż zákon nie ieſt położon ſpráwiedliwemu / ále tym ktorzy zákonem gárdzą / nie chcąc mu być poddánymi / niepobożnym y grzeſznym / złocżyńcám / y ſproſnym / tym ktorzy zábiiáią oycá y mátkę / mężoboycám.
Niecżyſtym / Sodomcżykom / tym ktorzy ludźi krádną / kłámcám / krzywoprzyſiężcám / y ieſli co inego ieſth przećiwnego zdrowey náuce.
Ktorá ieſt wedle chwálebney Ewánieliey
†
błogoſłáwionego Bogá / ktorá mnie ieſt zwierzoná.
†
Niżey.6.v.13.
Dźiękuię tedy temu ktory mię vmocnił / tho ieſt Kryſtuſowi Iezuſowi Pánu memu iż mię zá wierne° miáł / áby mię wyſádźił ná poſługę.
Ktorym pierwey był bluźnierzem y przeſládowcą / y gwáłtownikiem / ále ſię náde mną zmiłowáł / ábowiem nie wiedząc / tom cżynił przez niedowiárſtwo.
Ale bárzo obfitowáłá łáſká Páná náſzego z wiárą y z miłośćią / kthorá ieſt w Kryſtuśie Iezuſie.
Wiernáć ieſt tá mowá y wſzelákim obycżáiem godná / ábyſmy ią przyięli /
¤
iż Kryſtus Iezus przyſzedł ná ſwiát áby grzeſzniki záchowáł / z kthorych iám ieſt pierwſzym.
¤
Mát.9.v.3. Már.2.v.17.
Ale ſię dlá tego náde mną zmiłowáł / áby we mnie pierwſzym okázáł Iezus Kryſtus wſzeláką lithość / żebym był wzorem tym kthorzy by wierzyli weń ku żywotowi wiecżnemu.
A Krolowi wiecżnemu / nieśmiertelnemu / niewidomemu / ſámemu mądremu Bogu / cżeść niech będźie y chwáłá ná wieki wiekow / Amen.
To roſkázánie zálecám ći ſynu Tymotheuſzu / to ieſt / ábyś wedle proroctw ktore przyſzły o tobie / wálcżył przez nie onym dobrym woiowániem.
♀
Trzymáiąc wiárę y dobre ſumnienie / ktore odrzućiwſzy niektorzy / poginęli od wiáry.
♀
Niżey.6.v.13.
Z ktorych ieſt Hymeneus y Alexánder /
*
ktorem podáł ſzátánowi / áby ſię náucżyli nie bluźnić.
*
1.Koryn.5.v.5.
Kápitułá 2.
¶ 1. Nápominánie ku modlitwám. 9. O vbierze y ſkromnym ſtroiu biáłych głow.
Nápominám tedy przez wſzytkimi rzecżámi / áby były cżynione prośby / modlitwy / żądániá y dźiękowániá / zá wſzytki ludźie.
Zá Krole / y zá wſzytki przełożone / ábyſmy ćichy y ſpokoyny żywot wiedli z wſzeláką pobożnośćią / y pocżćiwośćią.
Abowiemći tho ieſt rzecż dobrá / y przyiemná przed Bogiem zbáwićielem náſzym.
*
Ktory chce áby wſzyſcy ludźie byli zbáwieni / y áby przyſzli ku vznániu práwdy.
*
1.Piotr.3.v.9.
Boć ieden ieſt
Bog
/ ieden theż
pośrzednik
Bogá y ludźi /
cżłowiek
Kryſtus Iezus.
Ktory ſámego ſiebie wydáł zápłátą odkupieniá zá wſzytki / kthory ieſt onym
A
świádectwem náznácżonym cżáſom ſwoim.
A
Kriſtus názwán ieſt świádectwem iż o nim świádcżyli wſzyſcy Prorocy / á iż Kryſtus ſámego ſiebie ofiárowáł ku odkupieniu wſzech ludźi / tedyć to ieſt świádectwo ktore było cżáſom ſwym náznácżone. A wſzákoż ná thym mieyſcu miáſto świádectwá cżytáią niektorzy táiemnice / iáko y do Rzym. w.16. y indźie cżythámy / gdy Apoſtoł przypominá o táiemnicy Kryſtuſowey.
†
Ktorego ieſtem poſtánowion woźnym y Apoſtołem (práwdęć mowię przez Kryſtuſá / nie kłámám) náucżyćielem pogánow z wiárą y práwdą.
†
2.Timo.1.v.11.
Chcę tedy áby mężowie ſię modlili ná káżdym mieyſcu / thák iżby ſzcżyre podnośili ręce bez gniewu y zwątpieniá.
¤
Tákże y niewiáſty áby ſię przychędáżáły vbiorem pocżćiwym z wſtydem y ſkromnośćią / nie ſplećionymi włoſy / ábo złotem / ábo perłámi / ábo vbiorem koſztownym.
¤
1.Piotr.3.v.3.
Ale dobremi vcżynkámi / co przyſtoi niewiáſtám / kthore ſlubuią być pobożnemi.
Niewiáſtá niech ſię vcży w milcżeniu z wſzelákim poddáńſtwem.
♀
Abowiem nie dopuſzcżám niewieśćie
B
vcżyć / áni bráć zwierzchnośći nád mężem / ále być w milcżeniu.
B
To ieſt / w poſpolitym zgromádzeniu.
♀
1.Kor.14.v.34.
*
Bo Adám pirwſzy ſpráwion ieſt / potym Ewá.
*
W 1.Moi.1.v.27.
†
C
Adám też nie był zwiedźion / ále niewiáſtá zwiedźioná / zſtáłá ſię winná przeſtępſtwá.
C
Iśćie był zwiedźion / ále przez niewiáſtę / kthorá ná ten cżás byłá nácżyniem ſzátháńſkim / A ták ſłuſznie má być mężowi poddáną / ktorą káźnią theż ią Pán Bog pokáráł.
†
W 1.Moi.3.v.6.
A wſzákże będźie
D
zbáwioná dźieći rodząc / ieſliby trwáłá w wierze / y w miłośći / y w święthobliwośći / z miernośćią.
D
Dlá thego / áby onym przeklęcthwem nie były biáłegłowy zátrwożone / ćieſzy ie onym błogoſłáwieńſthwem / ktore im dáł Bog w rodzeniu y w wychowywániu dźiáthek / gdźie w tym nie tylko ſobie máią ná pámięć prźiwodźić boleśći y fráſunki noſząc płod w żywoćie / rodząc / y wychowywáiąc / ále też thy trudnośći thák prźiymowáć máią / áby ſię w nich wiárá / miłość święthobliwość / y ſkromność wſzeláká okázáłá.
Kápitułá 3.
¶ 1. Okázuie vrząd Miniſtrow / y cżeládźi ich. 15. Godność Kośćiołá. 16. Y przednieyſzy cżłonek náuki niebieſkiey.
Wiernáć ieſt tá mowá /
*
ieſli ktho vrzędu Biſkupiego żądá / zácney ſpráwy żądá.
*
Tyt.2.v.6.
Má tedy być Biſkup bez nágánieniá / mąż
A
iedney żony / cżuyny / trzeźwi / ſkromny / rád gośćie prźiymuiący / godny ku vcżeniu.
A
Abowiem ieſt to wielki znák niepowſćięgliwośći / żon wiele mieć zárázem / á wżdy ná on cżás ten wyſtępek był poſpolithy. A miedzy tymi ktorzy o dwu żon ábo o więcey bywáli / máią być y ći policżeni / ktorzy iednę żonę ledá z przycżyny porzućiwſzy / drugą poymowáli. A tákoweć máłżeńſtwá ſrodze były zákázáne / ták iż ſię ſługám kośćielnym ná tákowych bieſiádách bywáć nie godźiło.
Nie pijánicá / nie tárgáiąc ſię rękámi ná kogo / nie ſzukáiący zyſku niepocżćiwego / ále mierny / nie zwádliwy / nie łákomy.
Ktory by dom ſwoy dobrze ſpráwowáł / ktory by dźiátki miáł w kárnośći / z wſzeláką vcżćiwośćią.
Abowiem ieſliby ktho nie vmiáł włáſnego ſwego domu ſpráwowáć / iákoż piecżą mieć będźie o kośćiele Bożym:
Nie nowotny / áby będąc nádęthy nie wpádł w
B
obwinowánie cżártowſkie.
B
Abo w potępienie / tho ieſt / áby z tąd że ieſt ná ten ſtán wyſádzon nie podniſł ſię w pychę ktorá by go wywroćiłá / żeby też w toż potępienie wpádł / iáko y ſám dyábeł.
Abowiem potrzebá ieſt áby miáł dobre świádectwo od obcych / áby nie wpádł w poháńbienie / y w śidło dyábelſkie.
Dyákonowie też máią być vcżćiwi / nie dwoiákiego ſłowá / nie vdáwáiący ſię zá wielkim pićiem winá / nie żądáiąc zyſku niepocżćiwego.
†
C
Trzymáiąc táiemnicę wiáry / z ſzcżyrym ſumnieniem.
C
To ieſt / wiedząc to wſzytko co má wiedźieć cżłowiek krześćiáńſki z práwdźiwą boiáźnią Bożą.
†
Wyżſzey.1.v.13.
A ći theż niecháy pirwey będą doświádcżeni / zátym niech ſłużą / ieſliby byli przez nágánieniá.
Tákże żony ich niech będą vcżćiwe / nie potwárne / trzeźwe / wierne we wſzytkim.
Dyákonowie niech będą mężowie iedney żony / ktorzy by dźiátki dobrze rządźili / y włáſne domy.
Abowiemći ktorzy by dobrze ſłużyli / doſtępuią ſámi ſobie
D
mieyſcá dobrego / y wielkiey wolnośći przez wiárę / ktorá ieſt w Kryſtuſie Iezuſie.
D
Greck Stopień tho ieſt godnośći / ktorzy doſtáwáią w dobrym ſpráwowániu vrzędu ſwoiego.
Ty rzecży tobie piſzę / nádźiewáiąc ſię iż prźiydę do ćiebie bárzo rychło.
A ieſlibym omieſzkáł / ábyś wiedźiáł iáko ſię máſz w domu Bożym ſpráwowáć / ktory ieſt kośćioł Bogá żywego /
E
ſłup y potwirdzenie práwdy.
E
Dlá tego iż Bog záchowywá práwdę ſwoię przez poſługę koſćiołá.
A bez wątpieniá wielkáć ieſt táiemnicá pobożnośći / iż
BOG
zſtáł ſię widomym w ćiele /
F
vſpráwiedliwiony w duchu / widźián ieſt od Aniołow / przepowiedźián ieſth pogánom / vwierzono mu ná ſwiećie / y ieſt wzgorę wźięt do
G
chwáły.
F
To ieſt / chwálon y poznán być Bogiem práwdźiwym.
G
To ieſt / ná práwicę Bogá oycá ſwego.
Kápitułá 4.
¶ 1. Okázuie mu iákich ſię náuk má chronić. 7. A iákich ſię trzymáć / y w cżym ſię má vſtáwicżnie ćwicżyć.
A Duch iáwnie
*
opowiedá / iż oſtátecżnych cżáſow odſtąpią niektorzy od wiáry / ſłucháiąc duchow
A
zdrádliwych y náuk cżártowſkich.
A
To ieſth / fáłſzywych náucżyćielow / ktorzy powiedáią iż máią obiáwienie duchá S.
*
2.Tym.3.v.1. 1.Piotr.3.v.3.
Przez obłudność kłámcow / kthorych ſumnienie
B
gorącym żelázem ieſt odćięte.
B
To podobieńſtwo bierze od lekárzow ktorzy ſkáżone cżłońki odćináią gorącym żelázem / á toć ieſth zrozumienie mieyſcá tego / iż ſumnienie ludźi tákowych thák iuż práwie ſtwárdźiáłe ieſt / iż ſię iuż nie cżuie y tráći wſzytek rozſądek / ták iż kłámſtwo w nich moc wźiąwſzy práwie ie záſlepiá.
Ktorzy zákázuią máłżeńſtwá / káżą ſię
C
powśćięgáć od pokármow / ktore Bog ſtworzył ku vżywániu wiernym z dźiękowániem / y tym ktorzy poználi práwdę.
C
Gdy ſię nie powśćięgliwie vdáwáią zá rzecżámi nie ſłuſznemi chcąc ſpráwiedliwoſći doſtháć chroniąc ſię rzecży ſłuſznych.
Abowiem cokolwiek Bog ſtworzył / dobre ieſt / á nic nie má być odrzucono / ieſliby z dźiękowániem prźiymowáno było.
Gdyż
D
poświecono bywá przez
E
ſłowo Boże / y modlitwę.
D
To ieſt / bywá cżyſthe y święte z ſtrony nás ſámych ábychmy tego z dobrym ſumnieniem vżywáć mogli / ábowiem drudzy niewiernicy ſą iáko świętokrádce / obrácáiąc dáry Boże ku záthráceniu ſwoiemu.
E
Abowiem zrozumiewámy z ſłowá Bożego / iż wſzytko ſtworzono ieſt od Bogá dlá ludźi / á my iżeſmy ſą z licżby tych ktorzy ſtráćiwſzy pierwſzą náſzę zácność w Adámie / wźięliſmy ią záſię przez Kryſtuſá / ábyſmy ten żywot záchowáć mogli. A gdy prośimy Bogá iżby nám dáł z dobrym ſumnieniem vżywáć dárow ſwoich / á cżyniemy mu zá nie dźięki / thedy tym ſpoſobem pokármy nám poświęcone bywáią.
Ieſli to podáſz bráćiey / dobrym będźieſz ſługą Iezu Kriſtá / wychowánym w ſłowiech wiáry / y náuki dobrey / ktoreieś ſtátecżnie náſládowáł.
Zátym odrzuć báśni ſproſne y bábie / á ćwicż ſię ku
F
pobożnośći.
F
Tym ſłowem rozumie wſzytkę ſłużbę duchowną / ktorá w dobrym ſumnieniu náleży.
Abowiemći ćieleſne
G
ćwicżenie máło pomoże / ále pobożność ku wſzem rzecżám ieſt pożytecżná / máiąc obietnicę żywotá teráźnieyſze° y przyſzłe°.
G
To ieſt / Cokolwiek zwierzchnim obycżáiem ludźie cżynią ku chwále Bożey / opuſzcżáiąc to co ieſt potrzebnieyſzego / iáko dobre ſumnienie / y ſłużbę Bożą duchowną.
Wiernáć ieſt tá powieść / y godná áby byłá wſzelákim obycżáiem prźiymowáná.
Abowiem przeto też prácuiemy / y zelżeni bywámy / iż nádźieię pewną mámy w Bogu żywym / ktory záchowywá wſzythki ludźi / á náwięcey wierne.
Ty rzecży opowiedáy / y náucżáy.
Żáden niech młodośći thwoiey nie wzgárdzá / ále bądź wzorem wiernych w mowie / w obcowániu / w miłośći / w duchu / w wierze / w cżyſtoſći.
Aż prźiydę / pilnuy cżytániá / nápominániá / y náuki.
Nie wáż lekce dáru ktory ieſt w tobie / ktory tobie dán ieſt ku prorokowániu / z włożeniem rąk ſtárſzych.
Ty rzecży miey ná piecży / w tych zoſtáń / áby poſtępek twoy był znácżny miedzy wſzytkimi.
Pilnuy ſámego ſiebie y náuki / trwáy w tych rzecżách / bo ieſli to vcżyniſz / y ſámego ſiebie
H
záchowáſz / y tych ktorzy by ćię ſłucháli.
H
Wiárá ieſt z ſluchániá / á ſłuchánie z przepowiedániá Ewánieliey. Miniſtrowie tedy ſlowá Boże° tym ſpoſobem y ſámi ſiebie y inſze záchowywáią / iż Pán porucżył im ſłowo źiednániá / gdyż nimi bywá złącżon then / ktory przez nie zbáwienie ſpráwuie. Ale záſię gdi Miniſtrowie Bogu bywáią przyrownáni / tedy práwdźiwe ieſth ſłowo Páwłowe / gdźie mowi: Kthory ſádźi y ktori polewá / nic nie ieſt.
Kápitułá 5.
¶ 1. Iáko ſię záchowáć má wſzem ludźiám w obierániu Miniſtrow. 24. Iáko má rozſądzáć grzechy.
Sthárſzego nie fukáy / ále go iáko oycá nápomináy / á młodſze iáko bráćią.
Niewiáſty ſtárſze iáko máthki / á młodſze iáko ſioſtry / z wſzeláką cżyſtośćią.
Wdowy miey w
A
vcżćiwośći / ktore
B
práwdźiwie wdowy ſą.
A
To ieſt / miey o nich prácą.
B
To ieſt / ktore żádnego rátunku ludzkiego nie máią / á ták ſię ſpráwuią iż ſłuſzná rzecż áby koſćioł o nich prácą miáł.
A ieſli kthorá wdowá dźieći ábo wnucżętá má / niech ſię pirwey vcżą być pobożnymi przećiwko domowi ſwemu / y oddáć dobrodźieyſtwo rodźicom / ábowiem to pocżćiwá rzecż ieſt / y przyiemná przed Bogiem.
A ktorá práwdźiwie wdowá ieſt / y ośiroćiáłá / má nádźieię w Bogu / y trwá w prośbách / y w modlitwách w nocy y we dnie.
Ale ktorá ieſt w roſkoſzách / tá żywiąc vmárłá ieſt.
Ty tedy rzecży opowiedáy / áby bez nágánieniá były.
A ieſli ktorá nie opátruie ſwych / á zwłáſzcżá domowych / záprzáłá ſię wiáry / y ieſt gorſzá niźli niewierny.
Wdowá niech będźie obráná ku poſługowániu / nie młodſzá ſześćidźieſiąt lát / ktorá by byłá żoná iedne° mężá.
Máiąc świádectwo w dobrych vcżynkách / ieſli dźieći wychowáłá / ieſli gośćie rádá prźiymowáłá / ieſli świętych
C
nogi vmywáłá / ieſli vtrápionym pomágáłá / y ieſli w káżdym vcżynku dobrym vſtáwicżná byłá.
C
Tą oto poſługą ktorá w onych kráinách poſpolitá byłá iż goſćiom w drogę idącym nogi vmywáno / wyráźił Apoſtoł wſzytki ine poſługi w ſpołecżnoſći wiernych.
Ale młodſzych wdow nie
D
prźiymuy / bo gdyby pocżęły być buyne przećiw Kryſtuſowi / chcą zá mąż idź /
D
To ieſth / ku poſługowániu / á dáwá tego przycżynę iż ſię do tákiey poſługi nie godzą ty kthore ſą máłżeńſtwem obowiązáne / á záſię młodſze látá młode ku máłżeńſtwu pobudzáły / z kąd wiele złego roſło. Náprzod iż vbywáło thych ktore poſługowáły / Drugá iż ſię to nie dźiáło okrom podeyzrzeniá nieuſtháwicżnoſći / y oprocż obráżeniá / Trzećiá iż niektore niechćiáły ćierpieć miedzy wiernemi żádney zelżywoſći y dlá te° odſtępowáły od wiáry krzeſćiáńſkiey.
W tym godne przygány / iż pirwſzą wiárę odrzućiły.
A ktemu theż y prożnuiące / vcżą ſię chodźić dom od domu / á nie tylko prożnuią / ále też ſą świegotliwe / niepotrzebnemi rzecżámi ſię báwiące / plotąc to co nie przyſtoi.
Chcę tedy áby młodſze ſzły zá mąż / y dźieći rodźiły / dom rządźiły / przećiwnikowi żádney przycżyny nie dáwáły ku złorzecżeniu.
Abowiem iuż niektore odſtąpiły / y zá ſzátánem ſzły.
A ieſli ktory wierny / ábo ktorá wierná má wdowy / niech ie wſpomágá / á niecháy kośćioł nie będźie obćiążony / áby wſpomágáł ty ktore ſą práwdźiwe wdowy.
Stárſze kthorzy ſię dobrze w vrzędźie ſwym ſpráwuią / niech máią godnymi
E
dwoiákiey cżći / á zwłáſzcżá ty ktorzy prácuią w ſłowie y w náuce.
E
To ieſt / dwoiákiey nágrody względem onych wdow ktore ſłużyły w koſćiele około vbogich.
Abowiem mowi Piſmo:
*
Wołowi wymłácáiącemu zboże / nie záwiążeſz gęby. Y
†
Godnyć ieſt robotnik zápłáty ſwoiey.
*
5.Mo.25.v.4. 1.Kor.9.v.9.
†
Mál.10.v.10. Luk.10.v.7.
Przećiwko
F
ſtárſzemu nie prźiymuy ſkárgi / wyiąwſzy ná dwu ábo trzech świádkách.
F
Abowiem ich vrząd táki ieſt iż nie może być bez potwárzy złych ludźi ktorzy w kárnoſći żyć nie chcą.
A
G
thy ktorzy grzeſzą / kárz przed wſzytkimi / áby ſię y drudzy báli.
G
To ieſth / ſtárſze ktorzy ſię nie ſłuſznie záchowywáią w vrzędźiech ſwoich.
¤
Oświádcżám ſię przed Bogiem / y Pánem Iezu Kryſtem / y Anioły wybránymi / ábyś ty rzecży záchowáł / nie przekłádáiąc iednego nád drugiego / nie cżyniąc nic przychyláiąc ſię ku ktorey ſtronie.
¤
Wyżſzey.6.v.13.
Ręku ni ná kogo
H
nie wkłádáy rychło / áni bądź vcżeſtnikiem grzechow cudzych / ſáme° ſiebie cżyſtym záchowáy.
H
To ieſt / nie przyimuy ná vrząd kośćielny tego ktoregoś nie świádom.
Iuż dáley wody nie piy / ále vżywáy
I
po troſze winá dlá żołądká twego / y cżęſtych chorob twoich.
I
Rádźi mu około zdrowiá iego.
Niektorych ludźi grzechy przed tym bywáią iáwne / w
J
przod idąc ná potępienie / á zá niektorymi idą pozád.
J
Grzechy ludźi niektorych ſámy z ſibie iáwne bywáią w tych ktorych złoſći Bog obiáwiá przed tym niż koſćioł zdrádzą / iáko ſię okázáło w Cżárnokſiężniku Symonie / ná ktorego prze tę ſpráwę rąk nie wkłádáno / O drugich záſię powiedá iż zá nimi grzechy pozád idą dlá tego iż ná then cżás złość ich iáwná bywá / gdy kośćioł przez niektory cżás zdrádzáli / iáko ſię tho okázáło w Sáulu / w Iudáſzu / y w inych obłudnikoch kthorych złoſći nie rychło ſię obiáwiły.
K
Tákże też dobre vcżynki przed tym iáwne bywáią / á ty ktore ſię inácżey máią / nie mogą być táyne.
K
Dáwá znáć iż tákowá też ieſt ſpráwá około dobrych / przy kthorych zárázem Pán w iednych cnoty iáwnie okázuie ktore w drugich przez długi cżás zániedbáne bywáią / ábo theż od złośnikow bywáią zátłumione.
Kápitułá 6.
¶ 1. Vrząd ſług. 3. Przećiwko náucżyćielom ktorzy názbyt chcą być mądrymi. 10. Przećiwko łákomſtwu. 11. Niektore náuki Tymotheuſzowi włáſnie náleżące.
Ktorzykolwiek ſłudzy ſą pod iárzmem / niech rozumieią pány ſwe godne być wſzelákiey cżći / áby imię Boże y náuká nie byłá bluźnioná.
A ktorzy máią pány wierne / niech ich nie wzgárdzáią / iż ſą bráćiá / ále rádſzey niech ſłużą / iż ſą wierni / y vmiłowáni / y vcżeſtniki dobrodźieyſtwá Bożego / tych rzecży náucżáy / y nápomináy.
Ieſli ktho rożney náuki vcży / á nie przyſtáwá ku zdrowym powieśćiám Páná náſzego Iezu Kryſtá / y ku tey náuce ktorá ieſt wedle pobożnośći.
Tenći ieſt nádęty nic nie vmieiąc / ále ſzáleie około gádek y ſporow o ſłowiech / z kthorych rośćie zázdrość / ſwár / złorzecżeńſtwá / złe podeyrzeniá.
*
Przewrotne ćwicżeniá ludźi rozumu ſkáżonego / y ktorym odiętá ieſt práwdá / máiąc pobożność zá zyſk / odłącżże ſię od tych ktorzy ſą tákowi.
*
Wyżſzey.1.v.4.
A ieſtći wielki zyſk pobożność z vmyſłem / ktory przeſtáwá ná tym co má.
†
Abowiem nie przynieślichmy nic ná świát / záiſte áni też wynieść nic nie możemy.
†
Iob.1.v.21. Przyp.27.v.26.
Ale máiąc żywność y odźienie / ná tym przeſtániemy.
Lecż ktorzy chcą być bogátymi / wpádáią w pokuſzenie / y w śidło / y w pożądliwośći wiele ſzálonych y ſzkodliwych / ktore ponurzáią ludźi ná zátrácenie / y ná zginienie.
Abowiem korzeń wſzech złych rzecży ieſt chćiwość ku pieniądzám / ktorych niektorzy pożądáiąc / obłądźili ſię od wiáry / y ſámi ſiebie ſprzebijáli wielą boleśći.
Ale ty mężu Boży chroń ſię tych rzecży / á náſláduy ſpráwiedliwośći / pobożnośći / wiáry / miłośći / ćierpliwośći / ćichośći.
Wiedź zácną bitwę wiáry / chwyć ſię żywotá wiecżnego / dlá ktorego ieſteś wezwán / y vcżyniłeś zácne wyznánie przed wielą świádkow.
¤
Opowiedámći przed Bogiem ktory ożywiá wſzytki rzecży / y Iezuſem Kryſtuſem ktory świádcżył
♀
przed Poncyuſzem Piłátem dobre wyznánie.
¤
Wyżſzey.5.v.20.
♀
Mát.27.v.11. y 18.v.37.
Abyś záchowáł ty roſkázániá będąc bez zmázy y nágánieniá / áż do onego znácżnego przyśćiá Páná náſzego Iezuſá Kryſtuſá.
Ktorego cżáſow ſwoich okáże
*
on błogoſłáwiony y ſám mocárz / Krol nád krolmi / y Pán nád pány.
*
Wyżſzey.1.v.11. Ziáw.17.v.14. y 19.v.16.
Kthory ſám má nieśmiertelność / mieſzkáiąc w świátłośći / do ktorey przyſtępu niemáſz /
†
ktorego żáden z ludźi nie widźiáł / áni widźieć może / iemu niech będźie cżeść / y moc / ná wieki. Amen.
†
Ián.1.v.18.
¤
Bogátym ná tym świećie opowiedáy / áby ſię ſercem nie wynośili / áni nádźieie pokłádáli w bogácthwiech niepewnych / ále w Bogu żywym / ktory dáie nám wſzytki rzecży hoynie ku vżywániu.
¤
Márek.4.v.19. Luk.12.v.15.
Aby dobrze cżynili / y byli bogátymi w vcżynkách dobrych / vżythymi / y ſkłonnymi.
♀
Skárbiąc ſámym ſobie grunt dobry ná potym / áby doſtąpili żywotá wiecżnego.
♀
Mátth.6.v.20. Luk.12.v.33. y 16.v.9.
O Tymotheuſzu ſtrzeż rzecży zwierzoney /
*
vchodząc ſproſnego wołániá około rzecży nikcżemnych / y ſprzecżániá náuki fáłſzywie miánowánej.
*
Wyżſzey.1.v.4. y 4.v.7.
Z ktorey ſię niektorzy chłubiąc / odſtrzelili ſię od wiáry. Łáſká niech będźie z tobą. Amen.
¶ Pierwſzy do Tymotheuſzá nápiſán ieſt z Láodycei / kthorá ieſt głownym miáſtem Frygiey Pákácyáńſkiey.
Spis Kapituł
,
Indeks Kſiąg