Kápitułá 1.

    ¶ 1. Krotko przypomináiąc wezwánie ſwoie. 4. Y dobrodźieyſtwo Kryſtuſowe. 6. Gáni ie iż thák prętko odſtąpili práwdźiwey Ewánieliey. 8. Y zákliná ty ktorzy opowiedáią inſzą Ewánielią niż Kryſtuſowę. 13. Okázuie przez ſwoie obcowánie / iż niechce ſię ludźiám podobáć. 16. Y rozmáitemi dowody okázuie iż náuká iego nie ieſt od ludźi ále od Bogá.

  1. Páweł Apoſtoł * nie od ludźi / áni przez cżłowieká / ále przez Iezuſá Kryſtuſá / y Bogá Oycá / ktory go wzbudźił z mártwych.
      * Tyt.3.v.1.

  2. Y wſzyſcy bráćiá ktorzy ſą zemną / kośćiołom Gálácyiey.
  3. Łáſká niech wám będźie y pokoy od Bogá Oycá / y Páná náſzego Iezuſá Kryſtuſá.
  4. Ktory ſámego ſiebie wydáł zá grzechy náſze / áby nás wyiął z teráźnieyſzego A świátá złego / wedle woley Bogá y Oycá náſzego.
      A Tu świátem názywá ſkáżone ſpráwy ludźi ktorzy w Kryſtuſie nie żywą.

      Łuk.1.v.74.

  5. Kthoremu niech będźie chwáłá ná wieki wiekow. Amen.
  6. Dźiwuię ſię iż opuśćiwſzy tego ktory wás był wezwáł ku łáſce Kryſtuſowey / ták prętko bywáćie przenieſieni do inſzey Ewánieliey.
  7. Gdyż żádney inſzey niemáſz / iedno niektorzy ſą co wás trwożą / y chcą wywroćić Ewánielią Kryſtuſowę.
  8. Ale choćby y my / ábo B Anioł z niebá przepowiedáł wám nád to coſmy wám przepowiedáli / niech będźie przeklęty.
      B Ieſliby tho być mogło żeby to Anioł vcżynił.

  9. Iákoſmy przed tym powiedáli / też theráz záſię powiedám: Ieſliby kto wám opowiedáł nád to coſćie wźięli / niech będźie przeklętym.
  10. Abowiem teráz izáli wám do ludźi cżyli do Bogá rádzę: ábo ſzukámli ábym ſię podobáł ludźiám: Abowiem ieſlibych ſię ieſzcże ludźiám podobáł / nie byłbych ſługą Kryſtuſowym.
  11. ¤ A oznáymuię wám bráćiá / iż Ewánieliá przepowiedáná odemnie / nie ieſt wedle cżłowieká.
      ¤ 1.Kor.15.v.1.

  12. Abowiem ánim iey wźiął od cżłowieká / ánim był náucżon / ále przez obiáwienie Iezuſá Kryſtuſá.
  13. Boſćie ſłyſzeli co zá poſtępek moy był niekiedy w Żydoſtwie / iżem nád miárę przeſládowáł kośćioł Boży / y borzyłem gi.
      Dźiei.9.v.1.

  14. Y popráwowáłem ſię w Żydoſtwie nád wiele rownych w národźie moim / gdym był więtſzym miłoſnikiem vſtáw / ktorem był wźiął od oycá moiego.
  15. Ale gdy ſię podobáło Bogu / ktory mię był odłącżył z żywotá mátki moiey / y wezwáł z łáſki ſwoiey.
  16. * Obiáwiáć Syná ſwego we mnie / ábym go przepowiedáł miedzy pogány / nie zárázemem ſię dokłádáł ćiáłá y krwie.
      * Efes.3.v.8.

  17. Anim ſię wroćił do Ieruzálem do tych ktorzy przedemną byli Apoſtołmi / álem ſzedł do Arábiey / y wroćiłem ſię záſię do Dámáſzku.
  18. Zátym po trzech lát wroćiłem ſię do Ieruzálem / ábym náwiedźił Piotrá / y mieſzkáłem przy nim piętnáſćie dni.
  19. A inſzego z Apoſtołow nie widźiáłem żádnego / oprocż Iákubá brátá Páńſkiego.
  20. A co wám piſzę / oto przed Bogiem świádcżę iż nie wymyſlám.
  21. Zátym przyſzedłem do kráin Syryey y Cylicyey.
  22. Y byłem nieznáiomym z twárzy kośćiołom źiemie Zydowſkiey / ktore były w Kryſtuſie.
  23. Ale tylko vſłyſzeli: Ten ktory przeſládowáł nás niekiedy / theráz opowiedá wiárę / ktorą przed tym borzył.
  24. Y chwálili Bogá zemnie.

    Kápitułá 2.

    ¶ 1. Twirdząc Apoſtolſtwo ſwoie być od Bogá. 3. Okázuie przecż Tytus nie był obrzezán. 6. A iż nie ieſt podleyſzy nád inſze Apoſtoły. 11. Ze też Piotrá gánił. 16. A przyſtępuiąc ku przednieyſzey rzecży / okázuie iż vſpráwiedliwienie ieſt z ſzcżyrey łáſki przez wiárę w Kryſtuſá / á nie przez zákonne vcżynki.

  1. Potym we cżternáſćie lát ſzedłem záſię do Ieruzálem we ſpoł y z Bárnábáſzem / wźiąwſzy z ſobą y Tytuſá.
  2. A ſzedłem z obiáwieniá / y oznáymiłem im Ewánielią ktorą przepowiedám miedzy pogány / ále to z oſobná z thymi ktorzy byli zácnymi / iżbym ſnádź dármo nie A biegł / ábo też nie biegáł.
      A Co ſię tycże náuki nie wątpił Páweł o niey / ále tim ſpoſobem chćiáł zábieżeć pothwárcám ktorzy powiedáli o nim iż rozną náukę od Apoſtołow powiedáł.

  3. Ale y Tytus ktory zemną był / będąc Grekiem / nie był przymuſzon obrzezáć ſię.
  4. A to dlá bráćiey obłudnych y fáłſzywych / ktorzy wkrádáli ſię áby wyſzpiegowáli wolność náſzę / kthorą mámy w Iezuſie Kryſtuſie / áby nás zniewolili.
  5. Ktorym nie vſtąpiliſmy bynámniey iákoby ſię im poddáwáiąc / áby práwdá Ewánieliey trwáłá v wás.
  6. A od tych ktorzy ſię zdádzą być cżym (nie vcżyłem ſię) y B iákimi byli przed tym / nic mi do tego / * oſobąć cżłowiecżą Bog nie brákuie / Abowiem ktorzy ſą w powádze / nic mi nie C dołożyli.
      B O tych przypominá ktorzy byli iákoby domowniki Kryſthuſowemi / od ktorych powiedá że ſię nicżego nie náucżył / á tymi mu też ſłowy ocży zárzucáli nieprzyiáćiele iego / mowi tu tedy Apoſtoł iż o to niedbá / ábowiem Bog w vżycżániu ſwey łáſki / áni oſobą / áni cżáſem niebrákuie gdyż ſą wolne ſądy iego / iż komu iedno chce y ile chce tyle dáwá / A tákże y iá będąc wyćwicżonym w zákonie Fárizáyſkim / y będąc nieprzyiáćielem Kryſtuſowym / zárázemem ſię ſtáł nie podleyſzym tych kthorzy pierwey Kryſtuſá poználi / A tymi ſłowy nic nie vwłácżá powádze inych Apoſtołow.
      C To ieſt / nic nowego nie mieli cżegoby mi vżycżyli / owſzem ná tym doſyć mieli gdy y náukę moię pochwálili.

      * 5.Mo.10.v.17. 2.Kron.19.v.7. Iob.34.v.19. Dźiei.10.v.34. Rzym.2.v.11.

  7. Y owſzem gdy widźieli iż mi ieſt zwierzoná Ewánieliá D nieobrzezániá / iáko Piotrowi obrzezániá.
      D To ieſt / opowiedánie Ewánieliey miedzy pogány.

  8. Abowiem ten ktory był mocny przez Piotrá ná Apoſtolſtwo obrzezániá / ták też był mocny przez mię do pogánow.
  9. A gdy poználi łáſkę mnie dáną / Iákub / Cefás / y Ián / ktore miáno zá E ſłupy / dáli mi y Bárnábáſzowi práwicę ſpołecżnośći / ábyſmy miedzy pogány przepowiedáli / á oni miedzy obrzezánymi.
      E To ieſt / zá przednieyſze Apoſtoły.

  10. Tylko vpomináli ábyſmy pámiętáli ná vbogie / o cżym theż ſtáráłem ſię ábych ták cżynił.
  11. A gdy przyſzedł Piotr do Antyochiey / ſprzećiwiłem ſię mu oblicżnie / przeto iż był godźien nágánieniá.
  12. Abowiem przed tym niż przyſzli nie ktorzy od Iákubá / weſpoł y z pogány iádáł / á gdy ći przyſzli / ſkrádáł ſię / y odłącżył ſię od nich / boiąc ſię tych ktorzy byli z obrzezániá.
  13. Y obłudnie ſię obchodźili weſpoł z nim ini też Żydowie / ták iż Bárnábás też był vwiedźion w obłudność ich.
  14. Ale gdym obácżył iż nie proſto chodźili / iáko przyſtáło práwdźie Ewánieliey / rzekłem Piotrowi przed wſzytkimi: Ieſli ty będąc Żydem pogáńſkie żywieſz / á nie po Zydowſku / cżemu pogány F przymuſzáſz áby po Zydowſku żyli:
      F Powiedá Páweł thy być przymuſzone kthorzy przykłádem y zácnoſćią Piotrową wáháiąc ſię w ſumnieniu przychylili.

  15. My z przyrodzeniá ieſteſmy Żydowie / á nie z pogánow grzeſznicy.
  16. Wiedząc iż nie bywá vſpráwiedliwion cżłowiek z vcżynkow zákonu / ále przez wiárę w Iezuſá Kryſtuſá / teżeſmy my w Kryſtuſá Iezuſá vwierzyli / ábyſmy byli vſpráwiedliwieni z wiáry Kryſtuſowey / á nie z vcżynkow zákonu / przetho iż żádne G ćiáło nie będźie vſpráwiedliwione z vcżynkow zákonu.
      G To ieſth / żáden cżłowiek.

  17. A ieſli my ſzukáiąc ábyſmy byli vſpráwiedliwieni przez Kriſtuſá / bywámy ználeźieni ſámi grzeſznymi / izáli Kryſtus ieſt ſługą grzechu: nie dáy tego Boże.
      Rzym.3.v.19.

  18. Abowiem ieſli záſię buduię ty rzecży ktorem popſowáł / cżynię ſiebie ſámego przeſtępcą.
  19. Bom iá przez zákon zákonowi vmárł / ábym Bogu żył / y ieſtem weſpoł z Kryſtuſem vkrzyżowány.
  20. A żywę iuż nie iá / ále żywie we mnie Kryſtus / A żywot ktorym teráz żywę w ćiele / w wierze Syná Bożego żywę / kthory vmiłowáł mię / y wydáł ſámego ſiebie zá mię.
  21. Nie obrácámći w niwecż łáſki Bożey / bo ieſli przez zákon ieſt ſpráwiedliwość / thedyć Kryſtus prożno vmárł.

    Kápitułá 3.

    ¶ 1. Srodze ie nápominá. 2. Potym dowodźi iż vſpráwiedliwienie ieſt z wiáry. 6. Iáko z przykłádu Abráámowego. 19.24. Ták z vrzędu zákonu y wiáry.

  1. O bezrozumni Gálátowie / y ktoż wás zmámił / ábyſćie práwdźie nie byli poſłuſznymi / ktorym przed ocżymá Kriſtus przed tym był wymálowán / y miedzy wámi vkrzyżowány:
  2. Tego ſię tylko żądám vcżyć od wás / z vcżynkowli zákonnych wźięliſćie duchá / cżyli z wiáry przez ſłuchánie:
  3. Thákeſćie bezrozumni / pocżąwſzy duchem / teráz bywáćie dokońcżeni A ćiáłem.
      A To ieſt / przez rzecży docżeśne iákowe były ceremonie zákonne.

  4. Y tákżeſćie wiele ćirpieli dármo: ieſli też iedno dármo.
  5. Ktory tedy wám dodáwá duchá / y ſpráwuie mocy w wás / izáli to cżyni z vcżynkow zákonu / cżyli z wiáry przez ſłuchánie:
  6. * Iáko Abráám vwierzył Bogu / y pocżytáno mu ieſt ku ſpráwiedliwośći.
      * 1.Moi.15.v.6. Rzym.4.v.3. Iáku.2.v.23.

  7. Ták też wiećie / iż ktorzy z wiáry ſą / ći ſą ſynmi Abráámowymi.
  8. A obácżáiąc wprzod Piſmo / iż z wiáry Bog vſpráwiedliwiá pogány / przed tym opowiedáło Abráámowi: * Błogoſłáwieni będą w tobie wſzyſcy národowie.
      * 1.Mo.12.v.3. Ekle.44.v.20. Dźiei.3.v.25.

  9. A ták ktorzy z wiáry ſą / błogoſłáwieni bywáią z wiernym onym Abráámem.
  10. Abowiem ile ich ieſt z vcżynkow zákonu / pod przeklęctwem ſą / bo nápiſáno ieſt: Przeklęty káżdy ktoryby nie trwáł we wſzytkich rzecżách / ktore nápiſáne ſą w kſięgách zákonu / áby ie cżynił.
      W 5.Mo.27.v.26.

  11. A iż przez zákon żáden nie bywá vſpráwiedliwion v Bogá / iáwnoć ieſt / gdyż ¤ ſpráwiedliwy z wiáry żyć będźie.
      ¤ Abák.2.v.4. Rzym.1.v.17. Zyd.10.v.38.

  12. A zákon nie ieſtći z wiáry / ále cżłowiek ktoryby im doſyć vcżynił / w nich żyć będźie.
      W 3.Mo.18.v.5.

  13. Lecż Kryſtus nás odkupił od przeklęctwá zákonu / gdyż zá nás zſtáł ſię przeklęctwem / ábowiem nápiſáno ieſt: * Przeklęty ktorykolwiek wiśi ná drzewie.
      * 5.Mo.21.v.23.

  14. Aby w pogánoch błogoſłáwieńſtwo Abráámowe było w Kryſtuſie Iezuſie / y ábyſmy obiecánego Duchá wźięli przez wiárę.
  15. Bráćiá / ludzkimći obycżáiem mowię: Choć cżłowiecży theſtáment ieſt / wſzákże gdy ieſt vtwirdzony / nikt go niełámie / áni kniemu przydáwá.
      Zyd.9.v.17.

  16. ¤ A Abráámowi opowiedźiáne ſą obietnice / y plemieniowi iego / nie mowi plemieniom / iáko o wielu / ále iáko o iednym: Y plemieniowi twoiemu / ktore ieſt Kryſtus.
      ¤ W 1.Moi.12.v.3. y 15.v.5.

  17. A thoć powiedám / iż vmowy przed tym od Bogá vtwirdzoney / względem Kryſtuſá / zákon ktory po cżterech ſet y trzechdźieſiąt lát náſtáł / w niwecż obroćić nie może / áby zgłádźił obietnicę.
  18. Abowiem ieſliż z zákonu ieſt dźiedźictwo / iuż nie z obietnice / áleć Abráámowi przez obietnicę dárowáł Bog dźiedźictwo.
  19. Coż thedy zákon: Przydán ieſt dlá wyſtępkow / áżby przyſzło ono plemię ktoremu vcżynioná ieſt obietnicá / á ieſtći poſtánowion przez Anioły / B przez rękę pośrzedniká.
      B To ieſth / przez Kryſtuſá choć też drudzy Moyżeſzá wykłádáią / co niecháy kośćioł rozſądzá / gdyż ſię o tym thák ſtárzy iáko y dźiſieyſzy doktorowie niezgádzáią.

      Dźieiow 7.v.38.

  20. A pośrzednik nie ieſtći iednego / á Bogći ieden ieſt.
  21. Zákon tedy izáli ieſt przećiwko obietnicám Bożym: nie dáy tego Boże / Abowiem gdyby był dán zákon ktoryby mogł vſpráwiedliwić / práwdźiwieby z zákonu byłá ſpráwiedliwość.
  22. * Ale Piſmo zámknęło wſzytko pod grzech / áby obietnicá z wiáry Iezuſá Kriſtuſá byłá dáná tym ktorźi wierzą.
      * Rzym.3.v.9.

  23. A przed tym niż przyſzłá wiárá / byliſmy zámknieni pod ſtráżą zákonu / ábyſmy przyſzli w tę wiárę / ktorá miáłá być obiáwioná.
  24. A przetoż zákon náucżyćielem náſzym był ku Kryſtuſowi / ábychmy z wiáry byli vſpráwiedliwieni.
      Rzym.10.v.4.

  25. Ale gdy przyſzłá wiárá / iuż pod náucżyćielem nie ieſtechmy.
  26. Abowiem wſzyſcy ſynmi Bożymi ieſteśćie przez wiárę w Kryſtuſie Iezuſie.
  27. ¤ Bo ktorzykolwiek ieſteſćie okrzcżeni w Kryſtuſie / oblekliſćie Kryſtuſá.
      ¤ Rzym.6.v.3.

  28. Nie ieſt Żyd áni Grek / nie ieſt ći niewolnik áni wolny / nie ieſt mężcżyzná / áni niewiáſtá / Abowiem wſzyſcy wy iednym ieſteſćie w Kriſtuſie Iezuſie.
  29. A ieſli ieſteſćie Kryſtuſowi / iśćie plemieniem Abráámowym ieſteſćie / dźiedźicmi wedle obietnice.

    Kápitułá 4.

    ¶ 1. Vkázuie dlá cżego ceremonie były vſtáwione. 4. A iż były ſkońcżone gdy Kryſtus przyſzedł. 9. Nápominá ie. 22. Y rzecży ſwoiey dowodźi bárzo nádobnym podobieńſtwem.

  1. A thoć powiedám / Poki dźiedźic ieſt dźiećięćiem / nic nie ieſt rożny od ſługi / choćiáż ieſt pánem wſzech rzecży.
  2. Aleć ieſt pod opiekuny y ſpráwcámi / áż do cżáſu ktoryby oćiec náznácżył.
  3. Thákże y my gdyſmy byli dźiećmi / byliſmy pod A pocżątki świátá zniewoleni.
      A Pocżątki świátá zowie zákon / ktori był iákoby nieiáki pocżątek świátá / gdyż Pán chcąc cżáſu ſwego zupełną wiádomość práwdy świátu oznáymić / rácżył gi temi iákoby pocżątki náucżáć / ſzkołę ſwoię máłą náprzod w iednym kąćie świátá poſtánowiwſzy / to ieſt / miedzy ludem Izráelſkim.

  4. Ale gdy przyſzło wypełnienie cżáſu / poſłáł Bog Syná ſwoiego ſpráwionego z niewiáſty / kthory ſię zſtáł poddánym zákonowi.
  5. Aby wykupił ty ktorzy byli pod zákonem / * żebyſmy otrzymáli ſpoſobienie ſynow.
      * Rzym.8.v.15.

  6. A iż wy ieſtheſćie ſynowie / poſłáł Bog Duchá Syná ſwego w ſercá wáſze wołáiącego Abbá / to ieſt / Oćiec.
  7. Przeto theráz nie ieſteś ſługą / ále ſynem / á ieſli ſyn / też y dźiedźic Boży przez Kryſtuſá.
  8. Y owſzem gdyſćie Bogá nie ználi / ſłużyliſćie tym ktorzy z przyrodzeniá nie ſą bogowie.
  9. Ale teráz gdy znáćie Bogá / ábo rádſzey ieſteſćie vznáni od Bogá / iákoż ſię wrácáćie ná zád ku B pocżąthkom mdłym y niedoſtátecżnym / kthorym záſię chcećie ſłużyć iáko y pierwey:
      B To ieſt / Ceremoniám zákonnym.

  10. Záchowywáćie dni / y kſiężyce / y cżáſy / y látá.
  11. Boię ſię o wás / bym ſnádź dármo nie prácowáł około wás.
  12. C Bądźćie iáko y iá / ábowiem iám ieſt iáko y wy / Bráćiá: proſzę wás / D żádneieſćie mi krzywdy nie vcżynili.
      C Tymi ſłowy oznáymuie ſwą oſobliwą życżność y miłość przećiwko nim.
      D Choćiáż oni wzgárdzáli náukę iego / á pogothowiu Kryſtuſowę / wſzákoż tego nie bierze ſobie od nich zá krzywdę / odpuſzcżáiąc im wſzytko z miłośći / ieſliby ſię práwdźiwie vznáć chćieli.

  13. Wiećie theż iżem przez E krewkość ćiáłá przepowiedáł wám pirwey Ewánielią.
      E To ieſt / Przez rozmáite vtrápieniá.

  14. A doświádcżeniá moiego ktore było w ćiele moim / nie lekceſćie ſobie wáżyli / ániſćie odrzućili / áleſćie mię przyięli iáko Aniołá Bożego / iáko Kryſtuſá Iezuſá.
  15. Ktoreż thedy było przechwálánie błogoſłáwieńſtwá wáſzego: Abowiem świádcżę wám / iż ieſliby było mogło być / dálibyſćie mi byli wyłupiwſzy ocży ſwoie.
  16. A thák / izálim ſię wám zſtáł nieprzyiáćielem / gdy wám práwdę mowię:
  17. F Miłuiąć wás nie dobrze / y owſzem chcą nás wyłącżyć / ábyſćie ie miłowáli.
      F Fáłſzywi Apoſtołowie dlá pożytku ſwego rzkomo miłowáli Gáláthy / dlá tego też Páwłá odrzućić chćieli.

  18. Aleć cudná ieſt rzecż bárzo miłowáć w dobrey rzecży záwżdy / á nie tylko gdy obecnie bywám v wás /
  19. Dźiátki moie ktore záś rodzę / áżby był Kryſtus w wás wykſztáłtowán.
  20. A chćiáłbym teráz być przy wás / y odmienić głos moy / przeto iż wątpię w wás.
  21. Powiedzćie mi kthorzy pod zákonem chcećie być / zákonu nie ſłucháćie:
  22. Abowiem nápiſáno ieſt: iż Abráám dwu ſynu miáł / iednego z ſłużebnice / á drugiego z wolney.
      W 1.Moi.16.v.15.

  23. Ale then ktory ſię z ſłużebnice vrodźił / ieſt wedle ćiáłá / ¤ A ktory z wolney / przez obietnicę.
      ¤ W 1.Moi.21.v.1.

  24. Przez co znácżą ſię inſze rzecży / ábowiem thy ſą dwie vmowie / iedná ktorá ieſt Agár / od gory Syon / rodząc płod ku niewolſtwu.
  25. Abowiem Syná ieſtći gorá w Arábiey / ktorá ſię práwie zgádzá z tą Ieruzálem ktorá teráz ieſt / y ſłuży z ſynmi ſwoiemi.
  26. Ale oná wyſoká Ieruzálem / wolnáć ieſt / kthorá ieſt mátką wſzytkich nás.
  27. Abowiem nápiſáno ieſt: Weſel ſię niepłodná ktorá nie rodźiſz / wyrwi ſię á záwołáy ty ktorá nie boleieſz / ábowiem więcey dźiátek ieſt opuſzcżoney / niż tey ktorá má mężá.
      Ezái.54.v.1.

  28. * My tedy bráćiá / według Izááká ieſteſmy ſynowie obietnice.
      * Rzymiá.9.v.8.

  29. A iáko ná on cżás ten ktory ſię był národźił wedle ćiáłá / przeſládowáł tego ktory ſię był národźił wedle Duchá / tákże y teráz.
  30. Ale co mowi Piſmo: Wyrzuć ſłużebnicę y ſyná iey / ábowiem nie będźie dźiedźicem ſyn ſłużebnice z ſynem wolney.
      W 1.Mo.21.v.10.

  31. A koniecżnie bráćiá nie ieſteſmy ſynowie ſłużebnice / ále wolney.

    Kápitułá 5.

    ¶ 1. Nápominá ie áby záchowáli wolność krześćiáńſką. 13. Potym okázuie poki ſię śćiągá tá wolność. 16. Y práwdźiwe ćwicżenie krześćiáńſkie.

  1. Stoyćie tedy w wolnośći ktorą nás Kryſtus wyzwolił / áni bądźćie znowu vwikłáni iárzmem niewoley.
  2. Otho iá Páweł powiedám wám / iż ieſli będźiećie obrzezáni / Kryſtus wám nic nie pomoże.
  3. Abowiem powtore świádcżę káżdemu cżłowiekowi ktory bywá obrzezán / iż powinien ieſt wſzythek zákon záchowywáć.
  4. Prożnym ſię wám zſtáł Kryſtus przez wás ſámych / A ktorzykolwiek przez zákon bywáćie vſpráwiedliwieni / y wypádliſćie z łáſki.
      A To ieſt / Ktorzy ſię vſpráwiedliwieniem z zákonu chłubićie / ták iáko y on Fáryzeuſz v Lukáſzá.

  5. Abowiem my duchem z wiáry nádźieie ſpráwiedliwośći ocżekáwámy.
  6. Bo w Kryſtuſie Iezuſie áni obrzezánie nic nie wáży / áni nieobrzezánie / ále wiárá przez miłość ſię ſpráwuiącá.
  7. Bieżeliſćie nádobnie / kthoż wám przekáźił / ábyſćie nie byli poſłuſznymi práwdźie:
  8. Táć pewność nie ieſt z tego ktory wás wzywá.
  9. Trochá kwáſu wſzytko zádźiáłánie zákwáſzá.
  10. Iá dufám o wás w Pánie / iż nic inſzego rozumieć nie będźiećie / A then ktory wámi trwoży / odnieſie potępienie / ktożbykolwiek był.
  11. A iá bráćiá ieſli ieſzcże obrzezánie powiedám / cżemuż ieſzcże przeſládowánie ćirpię: Iśćie zniſzcżone ieſt zgorſzenie krzyżowe.
  12. Boże dáy to áby byli wyćięći / ktorzy wás niepokoią.
  13. Abowiem wy wezwáni ieſteſćie ku wolnośći / bráćiá / tylko nie mnimáyćie áby byłá wolność dáná ćiáłu dlá przycżyny / owſzem przez miłość ſłużćie iedni drugim.
  14. Bo wſzytek zákon bywá wypełnion tym iednym ſłowem: Będźieſz miłowáł bliźniego twoiego iáko ſámego ſiebie.
  15. A ieſli ieden drugiego kąſáćie y pożyráćie / pátrzáyćież ábyſćie ieden od drugiego nie byli zniſzcżeni.
  16. Powiedám thedy / duchem poſtępuyćie / á pożądliwośći ćiáłá nie wykonywáyćie.
  17. Abowiem ćiáło pożądá przećiwko duchowi / á duch przećiwko ćiáłu / á thy rzecży miedzy ſobą przećiwne ſą / ábyſćie nie cżynili thego cobyſćie chćieli.
  18. A ieſli duchem bywáćie wiedźieni / nie ieſteſćie pod zákonem.
  19. Boć ſą iáwne ſpráwy ćiáłá / ktore ty ſą: Cudzołoſtwo / niecżyſtość / wſzetecżeńſtwo / niepowśćiągliwość.
  20. Báłwochwálſtwo / trućizná / nieprzyiáźni / sfár / záwiśći / gniewy / nieſnáſki / roſtherki / odſzcżepieńſtwá.
  21. Zázdrośći / morderſtwá / pijáńſtwá / bieſiády / y tym podobne rzecży / kthore przepowiedám wám iákom przepowiedźiáł / iż ktorzy thákowe rzecży cżynią / kroleſtwá Bożego dźiedźicmi nie będą.
  22. Ale owoc duchá ieſtći: Miłość / weſele / pokoy / ćirpliwość / dobrotliwość / dobroć / wiárá.
  23. Cichość / trzeźwość / przećiwko tym ktorzy ſą tákowi / niemáſzći zákonu.
  24. Abowiem ktorzy ſą Kryſtuſowi / ćiáło vkrzyżowáli z námiętnośćiámi / y z pożądliwośćiámi.
  25. Ieſli żywiemy duchem / duchem też poſtępuymy.
  26. Nie bądźmy chćiwi prożney chwáły / iedni drugie dráżniąc / á iedni drugim záyzrząc.

    Kápitułá 6.

    ¶ 1. Iáko grzeſzący máią być káráni. 2. Brzemioná bráćiey máią być znoſzone. 6. Słudzy Kośćiołá Bożego máią być żywieni. 14. Chwáli ſię z vtrápieniá dlá Kryſtuſá. 16. Spoſob żywotá Krześćiáńſkiego.

  1. Bráćiá / choćby był A vwiedźion cżłowiek w iáki vpádek / wy duchowni nápráwuyćie tákiego cżłowieká duchem ćichośći / obácżáiąc ſámego ſiebie / ábyś y ty nie był kuſzon.
      A To ieſt / od ćiáłá ſwego y od ſzátáná.

  2. Iedni drugich brzemioná nośćie / á ták wypełniáyćie B zákon Kryſtuſow.
      B To ieſt / ſpołecżną miłoſćią ktorą Kryſtus zowie roſkázániem ſwoim.

  3. Abowiem ieſli ſię kto ſobie zdá być cżym / gdyż nic nie ieſt / tego vmyſł iego ſámego oſzukáwá.
  4. A káżdy niech ſpráwy ſwoiey doświádcżá / tedy w ſobie ſámym przechwálánie mieć będźie / á nie w drugim.
  5. Abowiem káżdy ſwoie brzemię ponieſie.
  6. Przytym niecháy vżycżá wſzytkich dobr ten ktory bywá náucżán w ſłowie / temu ktory go náucżá.
  7. Nie błądźćie / Bogći nie bywá pośmiewán / ábowiem cobykolwiek ſiáł cżłowiek / to też żąć będźie.
  8. Bo ktory ſieie ćiáłu ſwemu / z ćiáłá żąć będźie zginienie / Ktory záś ſieie duchowi / z duchá żąć będźie żywoth wiecżny.
  9. A dobrze cżyniąc nie bądźmy leniwemi / ábowiem cżáſu ſwego żąć będźiemy / ieſli nie vſtániemy.
  10. Przeto tedy poki cżás mámy / bądźmy dobrotliwymi przećiwko wſzytkim / á náwięcey przećiw C domownikom wiáry.
      C To ieſt / tym ktorzy przez wiárę ſą w tymże Páńſkim koſćiele iáko y my á znácżnymi ſą przez wiárę.

  11. Widźićie iákom długie liſty wám piſáł ręką moią.
  12. Ktorzykolwiek chcą zdáć ſię D ozdobnymi w ćiele / ći przymuſzáią wás ábyſćie ſię obrzezáli / thylko áby dlá krzyżá Kriſtuſowego przeſládowániá nie ćirpieli.
      D To ieſt / kthorzy ſą obłudni chcąc zwierzchne Ceremonie záchowáć / mieſzáiąc zákon z przepowiedániem Ewánieliey iżby ſię Zydom záchowáli.

  13. Abowiem y ſámi ktorzy bywáią obrzezáni / zákonu nie záchowywáią / ále chcą ábyſćie ſię obrzezáli / żeby ſię z ćiáłá wáſzego E chłubili.
      E To ieſt / Iż wás przywiedli ku Zydowſkim obycżáiom.

  14. A nie dáy tego Boże ábym ſię chłubił / iedno w krzyżu Páná náſzego Iezu Kryſtá / przez ktorego F świát mnie ieſt vkrzyżowán / á iá świátu.
      F Swiátem zowie wſzeláką zácność ludźi y inſzych rzecży / ktorym ſię fáłſzywi Apoſtołowie dźiwowáli / Kryſtuſem gárdząc.

  15. Abowiem w Kryſtuſie Iezuſie / áni obrzezánie nic nie wáży / áni nieobrzezánie / ále nowe ſtworzenie.
  16. A ktorzykolwiek tym ſpoſobem poſtępowáć będą / pokoy będźie nád nimi / y miłoſierdźie / y nád Izráelem Bożym.
  17. Nápotym niecháy mi żáden kłopotu nie zádáwá / ábowiem iá G piątná Páná Iezuſowe ná ćiele moim noſzę.
      G O thym pátrz 2.Koryn.11.

  18. Łáſká Páná náſzego Iezuſá Kryſtuſá / niech będźie bráćiá z duchem wáſzym. Amen.

¶ Do Gálátow nápiſán ieſt z Rzymá.

Spis Kapituł, Indeks Kſiąg