Kapituła 1.

    ¶ 1. Załosnie Prorok vskarża się iż źli prawdziwe przesladuią. 5. Vkazuie iż Bog Kaldeyczyki pobudził ku vtrapieniu Zydow.

  1. Proroctwo ktore widział Abakuk Prorok.
  2. A O Panie, y dokądże wołać będę a nie wysłuchasz mię, będę krzyczał ktobie przed gwałtem a nie ratuiesz:
      A To mowi w osobie ludu pospolitego ktory nie rozumie sądow Bożych y narzeka widząc iż się szczęsci złośnikom a dobrzy są w vtrapieniu.

  3. Y czemużeś mi tak okazał B nieprawość, gdyż przewrotności baczysz: Y przeczże są przede mną zburzenie y niesprawiedliwość: a wszczynaią się zwady y niesnaski:
      B To iest, ludzi nie pobożne ktorzy dobre trapią.

  4. Przetoż zakon vstał, a nie stawa się nigdy dosyć prawu, abowiem złośnik oszukawa sprawiedliwego, za czym idzie sąd przewrotny.
  5. * Poyzrycie miedzy narody a obaczcie, dziwuycie się a zdumieycie się, abowiem stanie się nie co za czasow waszych, czemu wy nie vwierzycie gdy wam o tym powiedać będą.
      * Dźiei.13.v.41.

  6. Abowiem oto ia wzbudzę Kaldeyczyki narod srogi a prętki, ktory poydzie szeroko przez ziemię ku posiadaniu cudzego mieszkania.
  7. Onci iest straszny y okrutny, ktory wszytko będzie czynił wedle woley swey, a od niego samego poszło dostoieństwo iego.
  8. Konie iego prędsze są niż Pardowie, a sroższe niż wylcy wieczorni, iezdni ich hurmem z daleka przychodzą, a przylecą iako orzeł spieszący się ku pokarmowi.
  9. Wszyscy się zbieżą ku łupowi, ktorych oblicza będą iako wiatr od Wschodu słońca, a nazbieraią więźniow iako piasku.
  10. C On się z Krolow śmiać będzie, a z książąt szydzić będzie, ze wszytkich obronnych miast posmiewać się będzie, a obtoczywszy ie wałmi pobierze ie.
      C To iest, Nabuchodonozor.

  11. Tedy się tak w duchu swym ku pysze podniesie, zgrzeszy, a przestąpi, mowiąc, Iż moc takowa iest boga iego.
  12. O Panie Boże moy, a Swięty moy, Izali nie ty sam iesteś od początku: nie pomrzemyć o Panie, tyś go nasadził D na pomstę, a vgruntowałeś go mocnym ku karaniu.
      D Tyś postanowił Nabuchodonozora aby czynił dosyć sądom twoim.

  13. Oczy twoie tak są iasne, iż nie baczysz nic złego, ani patrzyć możesz na nieprawość, Y czemuż tak patrzasz na ty co wzgardzaią nas a milczysz: gdyż niepobożny pożyra sprawiedliwszego niźli sam.
  14. E Czynisz ludzi podobne rybam morskim, y podobne gadzinam ktore żadnego Pana nie maią.
      E Przyrownywa świat morzu a ludzi rybam, a Nabuchodonozora rybitwowi, iakoby rzekł, iż każdemu wolno w Morzu łowić, to iest trapić ludzi, gdyż się żaden za nim nie zastawi.

  15. Wszytki wędą swą wyciągnie, a zagarnie ie niewodem swoim, y napędzi ich do sieci swoich, z kąd będzie mieć radość y wesele.
  16. A dla tego czynić F będzie ofiary niewodowi swemu, a będzie kadzić sieciam swoim, iż przez nie obfitego zysku y hoynego pożywienia dostał.
      F To iest, wszytko to szczęście swe samemu sobie przywłaszczać będzie.

  17. Y pokądże tak będzie rościągał sieci ty swoie, a iuż tak wiecznie zabiiał narody nie przepuszczaiąc.

    Kapituła 2.

    ¶ 1. Oświadcza się iż chce w cierpliwości czekać odpowiedzi od Pana. 2. Pan vkazuie iż chce vczynić pomstę nad niewierniki czasu swego.

  1. A * Stanę ia na straży mey, a będę stał na baszcie, y będę szpiegował abych obaczył co mi powiedzą, y czymbych się miał obmowić temu co mię karać będzie.
      A Ten sposob mowienia iest wźięty od tych ktorzy trzymaią straż nad miasty, a dawa znać iż to chce pilnie obaczyć przecz Pan szczęści złośnikom a dobre karze na co się vskarża w 1.Ka.v.2.

      * Ezai.21.v.8.

  2. Tedy mi Pan odpowiedział mowiąc, Napisz widzenie to, a wyraź ie na tablicach, iżby imo nie bieżąc możono ie czytać.
  3. Abowiem do czasu pewnego widzenie to trwać będzie, a o skończeniu iego mowić będzie, y nie skłama, Iesliż ie maluczko odwlecze, poczekay go, abowiemci zaiste prziydzie, a nie omieszka.
  4. B Oto się hardzie stawi ten ktorego dusza nie iest prawa, + Ale sprawiedliwy z wiary swey żyć będzie.
      B Drudzy czytaią, dusza nie zostoi się w pysznym w czym oznaymuie zginienie państwa Kaldeyskiego, ktorego Krolowie y Nabuchodonozor, y ci ktorzy po nim nastali, wywyższywszy się w zacnym szczęściu poginęli, ale lud ktory był w więźieniu wybawion iest dla wiary y dla nadzieie swey ktorą mieli w Bogu.

      + Ezai.21.v.2. Ian.2.v.37. Rzym.1.v.17. Zyd.10.v.38. Dan.3.v.11.

  5. Człowiek C opiły przewrotnym iest a hardy nie ostoi się w swym mieszkaniu, otwarza duszę swą iako grob, a iest iako śmierć nienasycony, abowiem do siebie zgromadził wszytki narody, a skupił około siebie wszytki ludzi.
      C To się właśnie ściąga na Balsasara, o ktorym patrz Daniel.5.

  6. Izali ci wszyscy nie vczynią o nim gadki y przypowieści a iakoby baśni, mowiąc o nim, Biada temu ktory nie swoie zgromadza, y pokądże tego czynić będzie, długoż tak iako D błoto gęste na się garnąć będzie:
      D Tym słowem dawa znać o wielkich bogactwach y skarbiech.

  7. E Oni ktorzy cię kąsać będą, izali się z trzaskiem nie porwą, a zali się nie ocucą prędko ktorzy cię nagabać będą, a musisz być łupem ich:
      E To iest, Persowie y Medowie, a tu obraca rzecz swą ku Krolowi Babilońskiemu.

  8. Bo gdyżeś ty złupił wiele narodow, przetoż też y ciebie łupić będą ini wszyscy narodowie, dla oney krwie ludzkiey, a dla gwałtu ziemie y miast, y onych wszytkich co mieszkali w nich.
  9. Biada temu ktory pożąda zysku nie pobożnego ku podpomożeniu domu swego, aby sobie wił wysokie gniazdo swoie, żeby tak mogł być świebodnym od ręki złośnikowey.
  10. Nabywałeś sobie rady na posromocenie domu twego, morduiąc wiele ludu, a grzesząc przeciw swey duszy.
  11. F Abowiem y kamienie z murow, wołać będą na cię, a drzewa z budowania odpowiedać im będą.
      F To iest, materia z ktoreieś pałace swe pobudował będą na cię do Boga wołać y na twe łupiestwo z ktoregoś ie pobudował.

  12. # Biada temu ktory buduie miasto G ze krwie, y temu ktory zakłada miasto z nieprawości.
      G To iest, z vciśnieniem vbogich.

      # Ezech.24.v.9. Nahu.3.v.1.

  13. Oto izalisz na takowe nie prziydzie co od Pana zastępow: a dla tego ludzie pracować będą H dla ognia, a narodowie darmo się vpracuią.
      H To iest, buduiąc to co potym będzie popalono.

  14. Abowiem ziemia napełniona będzie poznania chwały Pańskiey, ktore będzie iako wody okrywaiące morza.
  15. Biada temu ktory opaia bliźniego swego, okazuiąc mu popędliwość, a poiąc go, iżby oglądał obnażenie iego.
  16. Y ty się sam napiiesz hańby swoiey miasto chwały, bo się y sam opiwszy I odkryiesz nagość swą, gdyż kielich prawice Pańskiey na cię wylan będzie, a na sromotę twą zwrocisz hańbienie miasto chwały twoiey.
      I To iest, iakoś inym czynił pohańbienie także y sam pohańbion będziesz.

  17. J Gdyż łupiestwo Libanu zatłumi cię, a drapiestwo dzikich zwierząt potrze ie dla krwie ludzkiey y dla K gwałtu ktory się stał w źiemi w miescie, y nad wszytkimi co w nim mieszkali.
      J Ktoreś vczynił w źiemi świętey.
      K To iest, dla morderstwa ktoreś poczynił.

  18. Y ku czemuż iest pożyteczny ryty obraz ktory vstruże rzemiesnik iego: gdyż iest rzecz vlana ktora vczy kłamstwa, a wżdy samże rzemieśnik vfa w robocie swoiey, czyniąc bałwany nieme.
  19. Biadaż temu ktory mowi drewnu, Ocuć się, y kamieniowi niememu, Obudź się, Izali vczy: Otoć iest powleczon złotem y śrebrem, a nie masz w nim ducha żadnego.
  20. * Ale Pan iest w kościele świętym swoim, niechayżeć tedy przed oblicznoscią iego vmilknie wszytka ziemia.
      * Psalm.10.v.4.

    Kapituła 3.

    ¶ 1. Prorok przeglądaiąc więźienie Babilońskie, prosi Pana aby był ratunkiem wiernych w ich vciśnieniu. 3. Wypisuie wielmożność maiestatu Boskiego, ktory zwykł okazować gdy chce wźiąć pomstę nad swymi nieprzyiacioły. 13. Prorokuie o Panu naszym Iezusie Krystusie.

  1. Modlitwa Habakuka Proroka za A nie vmieiętnościami.
      A To iest, ludu onego ktory miał być w więzeniu Babilońskim.

  2. Panie vsłyszałem sławę twą, y vlękłem się, Panie ożyw B sprawę twoię C w posrzod lat, obiawi ią za naszych wiekow, w gniewie rospomni na miłosierdzie.
      B To iest, lud twoy ktory iest sprawą rąk twoich. C To iest, gdy będzie w więźieniu.

  3. Bog przyszedł od D Teman, a święty z gory Faran, E Sela, Wielmożność iego okrywa niebiosa, a źiemia pełna iest chwały iego.
      D Przez Teman y Faran ktore są mieysca w Arabiiey rozumie wszytki puszcze ktoremi Pan prowadził lud swoy z cudami wielkiemi. E O tym patrz Psal.3.v.2.

  4. Iasność iego była iako F światłosć słoneczna, a promienie wychodziły z rąk iego, tam była zakryta moc iego.
      F To mowi o Moiżeszu gdy był z Bogiem na gorze Synai.

  5. Przed iego obliczym G szedł mor, a przed nogami iego szła gorączka zaraźliwa.
      G Ten mor był od ktorego Chananeyczycy ginęli gdy Bog wiodł lud swoy do ziemie obiecaney.

  6. H Stanął y rozmierzył ziemię weyzrał a roskazał wyskoczyć I poganom, tak iż gory J wieczne skruszone są, y pagorki zniżyły się, drogi iego są wieczne.
      H To mowi dla skrzynie Pańskiey ktora po weściu ludu do ziemie obiecaney została w Galgal przez czternaście miesięcy a na ten czas rozdzielono ziemie miedzy pokolenia.
      I To iest, Chananeyczykom.
      J Przez ty gory wieczne rozumie Krole y Książęta oney ziemie ktorzy tam z dawnych czasow panowali.

  7. Widziałem obozy K Chusan niczemne a namioty ziemie Madyańskiey drżały.
      K O tym patrz w Księg. Sędź.3.ka.10.

  8. Izali się rozgniewał Pan na L rzeki: abo izali się zapalił gniew iego na strugi: abo izali iego zagniewanie oborzyło się na morza: M Gdyżeś na konie wsiadł, a wozy twoie były na ratunek.
      L Dawa znać w tych słowiech iż mocą Pańską dla onego ludu iego wyschło Morze y rzeki.
      M To iest, walczyłeś za ludem twoim przeciw Egiptcyanom.

  9. Łuk swoy naciągnąłeś według przysięgi ktorąś vczynił miedzy pokolenia, Sela, a źiemię rozdzieliłeś rzekami.
  10. N Gory widziały ciebie a zadrżały, potopy się rozlały, a O przepasci zaszumiały, y głębokość podniosła ręce swoie.
      N To iest, zacne Książęta.
      O To iest, Iordan rzeka.

  11. P Słońce y miesiąc stanęły w mieszkaniu swoim, a chodziły za iasnością strzał twoich, y za Q iasnością łyskawice drzewca twoiego.
      P To się na on czas działo gdy Iozue walczył z Amoreyczyki.
      Q Lud twoy chodził gdyś ty za nim walczył przeciw nieprzyiaciołom iego.

  12. Podeptałeś ziemie w gniewie twoim, a zmłociłeś narody w popędliwości.
  13. Wyszedłeś na zbawienie ludu twego, na zbawienie z R pomazańcem twoim, przebodłeś S głowę w domu niewiernego, odkrywszy T grunt iego aż do szyie, Sela.
      R Dawa znać o wybawieniu ludu Izraelskiego z Egiptu ktore było figurą wybawienia od grzechu przez pomazańca Krystusa.
      S To mowi o pierworodnych Egiptskich ktore mocą Pańską były pobite.
      T Grunt mocy Egiptskiey było woysko ktore było porażone aż do szyie, to iest do naprzednieyszych Książąt ktorzy siadali blisko Krola.

  14. Potłukłeś kiymi głowy zastępow iego, gdyż się iako wicher wyrwały, aby mię rosproszyły, wesele ich było takie, iako onych ktorzy chcieli potaiemnie zeżrzeć vbogiego.
  15. Chodziłeś przez morza końmi twymi, y po nawałnościach wielkich wod.
  16. V Słyszałem, a żywot moy przestraszon iest od głosu, wargi moie drżały, a sprochniały kości moie, y lękałem się sam w sobie, wszakoż się U vspokoię czasu trapienia, ktore prziydzie na ten lud co się nań oborzył.
      V To iest, oznaymiono mi iest od Pana to co było postanowiono o Babilończykoch.
      U To mowi w osobie ludu swego ktory się nadziewa wybawienia.

  17. Abowiem figa W nie zakwitnie, ani owoc wynidzie z macic, oliwa pochybi, pola nie wydadzą żywności, bydło z obor wywłoczyć będą, a nie będzie żadnych stad w stayniach.
      W Oznaymuie nieszczęścia ktore miały przyidź czasu oblężenia Babilońskiego.

  18. Ale ia rozraduię się w Panu, a rozweselę się w Bogu moim, ktory iest zbawieniem moim.
  19. Pan Bog iest mocą moią, ktory vczyni nogi moie iako X ielenie, y poprowadzi mię po mieyscach wysokich, abych śpiewał psalmy przy instrumenciech moich.
      X To iest, bych się prędko wrocił do oyczyzny moiey.


Spis Kapituł, Indeks Ksiąg