Biblia
to iest, wszytko Pismo Święte, Brześć 1563
Poczyna się Proroctwo Ezaiasza Proroka
Stary Testament, Księga 23.
Kapituła:
1,
2,
3,
4,
5,
6,
7,
8,
9,
10,
11,
12,
13,
14,
15,
16,
17,
18,
19,
20,
21,
22,
23,
24,
25,
26,
27,
28,
29,
30,
31,
32,
33,
34,
35,
36,
37,
38,
39,
40,
41,
42,
43,
44,
45,
46,
47,
48,
49,
50,
51,
52,
53,
54,
55,
56,
57,
58,
59,
60,
61,
62,
63,
64,
65,
66,
Indeks Ksiąg.
Argument.
¶ Prawdziwy vrząd Prorokow ktorzy byli w kościele Izraelskim, ten był, aby nie tylko opowiedali ludziam rzeczy przyszłe ktorych mieli obiawienie, ale też y wykładać zakon, y krotko wyprawować nauki ktore się zamykaią w zakonie, przyłączaiąc ie ku pożytku y ku zbawieniu każdego, tak iako wedle potrzeby y wedle czasu, a wedle zwyczaiu onego wieku baczyli. Trzy tedy naosobliwsze rzeczy zawżdy oni w zakonie vpatrowali, ktore za grunt zakładali sobie. To iest, Naukę krotko na dwu tablicach opisaną, Obietnice y pogrozki, y przymierze poiednania, ktore iest fundowane na Krystusie panie naszym, ktory iest koniec a prawy cel zakonu, do ktorego oni nic nieprzydawali, ani też od niego nic nie vymowali, ale wiernie oznaymowali do czego się on ciągnął, vkazuiąc prawdziwe vżywanie iego, aby go sobie w pożytek obracali y z tym co w nim było zostawiono, tak iż wszytka ich nauka nic inego niebyła, iedno komentarze a szersze wywody zakonu. A iż na cząstki naukę swą rozkładali, częstokroć przypominaią pogrozki y obietnice, y czasy obiawienia ktore miewali od Pana. Co y Moizesz czynił przed tym ogułem, Także co Moiżesz o przymierzu poiednania mowił pod pokrywką a ogolnie, to oni iasniey oznaymowali, a prawie iako palcem vkazali, to iest, Mesyasza a zbawiciela być fundamentem przymiera onego. W tych tedy wszytkich rzeczach Ezaiasz między inemi Proroki był biegleyszy y pilnieyszy, szczyrze vcząc prawdy Bożey, napominaiąc, ganiąc, grożąc, y ciesząc. A iż powiem krotko, podawał nauki iakoby nieiakiego lekarstwa przewybornego, gdzie w ludziach baczył iakie niedostatki wedle potrzeby. Też przekładał nie omylnie wiele proroctw y obiawienia, ktore wźiął od Boga o obiecaniu Krysta pana, o vrzędzie y o krolestwie iego, o miłości pańskiey przeciw kościołowi swemu, o powołaniu poganow, y o ziednoczeniu ich z Zydy, co wszytko dostatecznie w tych księgach iest opisano. Ktore księgi są krotkiem zebraniem wszytkiego kazania iego co ie czynił do ludu. Tak iako też są księgi y inych prorokow. Abowiem był ten zwyczay miedzy Proroki (po wyprawieniu ludowi woley Bożey) iż krociuchno zbierali kazania swoie, a przybiiali ie na drzwiach Koscielnych, iżby tak ich nauka y proroctwo tayne nie było. A po kilku dni odeymowano ie odedrzwi a chowano ie do skarbu ku wieczney pamiątce. Co każdy obaczyć może z wtorego kap. Abakuka. y 5.8. kap. tych ksiąg. Takci Pan opatrznoscią swoią zachowywa w kosciele pracą sług swych, y naukę ktora za onych czasow od niego postanowiona była w vsciech prorokow iego. Y iako zawżdy był, y iest ieden y tenże Bog, y ieden Duch stateczny a nie odmienny. Także tesz aby iednaż y iednakasz nauka gruntowna y mocna została w kościele iego na wieki. A co się tknie osoby y czasu za ktorego był Ezaiasz, był z narodu krolewskiego syn Amosow brata Azariasza krola Iudskiego, a prorokował y kazał sześćdziesiąt y cztery lata, począwszy od czasu Ozyasza krola, aż do czasu y krolestwa Ioatana, Achasa, y Ezechiasza, a aż do Manassesa, od ktorego iest zabit. A iedna rzecz naosobliwsza w tym Proroku ma być obaczona tak iako y w inych, iż gdzie o rzeczach przyszłych wyprawuie, częstokroć iakoby czas przeszły przypomina, oglądaiąc się na wolą Bożą, ktora mu była obiawiona. Bo to tak rzecz pewna była, iakoby się też iusz istotnie wypełniła.