Biblia
to iest, wszytko Pismo Święte, Brześć 1563
Księgi Psalmow abo piesni Dawidowych
Stary Testament, Księga 19.
Kapituła:
1,
2,
3,
4,
5,
6,
7,
8,
9,
10,
11,
12,
13,
14,
15,
16,
17,
18,
19,
20,
21,
22,
23,
24,
25,
26,
27,
28,
29,
30,
31,
32,
33,
34,
35,
36,
37,
38,
39,
40,
41,
42,
43,
44,
45,
46,
47,
48,
49,
50,
51,
52,
53,
54,
55,
56,
57,
58,
59,
60,
61,
62,
63,
64,
65,
66,
67,
68,
69,
70,
71,
72,
73,
74,
75,
76,
77,
78,
79,
80,
81,
82,
83,
84,
85,
86,
87,
88,
89,
90,
91,
92,
93,
94,
95,
96,
97,
98,
99,
100,
101,
102,
103,
104,
105,
106,
107,
108,
109,
110,
111,
112,
113,
114,
115,
116,
117,
118,
119,
120,
121,
122,
123,
124,
125,
126,
127,
128,
129,
130,
131,
132,
133,
134,
135,
136,
137,
138,
139,
140,
141,
142,
143,
144,
145,
146,
147,
148,
149,
150,
Indeks Ksiąg.
Argument.
¶ Ty Księgi Psalmow podane nam są przez Ducha Swiętego, iako bogaty a kosztowny skarb, z ktorego czegokolwiek pożąda ludzka mysl, snadnie sobie wyczerpnąć może, a z ktorym wszego dobra tak w tym ninieyszym żywocie iako y w przyszłym dostąpić może: abowiem bogactwa prawdziwey vmieiętnosci y mądrosci niebieskiey, tu nam są obficie y dostatecznie przełożone. Naprzod iesli iest sprawa o nawyzszym Maiestacie Boskim, tedy się tu obiaśnia iasność iego: Iesliże też zasię kto chce obaczyć nieogarnioną mądrosć iego, tedy tu iest ćwiczenie a prawie szkoła otworzona kędy się iey vczą. Iesliże też zasię kto chce vważać dobrotliwosć Boską, a będziemy chcieli ściągnąć rękę naszę do takowych skarbow, tedy wszędzie gdzie ich iedno tknąć chcemy, vznamy y vczuiemy wdzięczny smak takowey dobrotliwosci. Tu się bogacz nauczy iako ma szafować skarby swoimi, a zasię vbodzy y niedostateczni nauczą się na swym przestawać: Ten ktory się śmieie y weseli, pozna iako ma słuszną miarę zachowywać w śmiechu y w weselu swoim: Ten też ktory iest opuszczony y vtrapiony naydzie tu pociechę y wybawienie w każdym nieszczęsciu y vtrapieniu swoim, a pozna iakie Pan Bog ma o nim staranie, aż y do namnieyszego włosa na głowie iego, podpomagaiąc go we wszytkich potrzebach, tak z strony dusze iako y z strony ciała iego, a ktemu iako krewkosć iego podpiera możnoscią ręki swoiey, a namnieysze postąpienie iego obraca na prostą drogę, broniąc od każdey rzeczy szkodliwey. Owa krotko mowiąc iako nam z miłosci oycowskiey ony nawyzsze dobra gotuie, ktorych ani oko widziało, ani vcho słyszało, ani rozum człowieczy tego ogarnąć może, to iest zupełne dziedzictwo, y vżywanie chwały w Krolestwie sławnym Pana naszego Iezu Krysta, Kapłana y Krola wiecznego, o ktorym wiele nadobnych y zacnych proroctw iest pisanych: A ty księgi są napisane tym kształtem iako Poetowie maią zwyczay pisania, iż iest godne y prawie własne ku wypisaniu tych rzeczy ktore się w nich zamykaią, to iest ku wyznaniu a wysławieniu chwały zacney Pańskiey, ktora się dzieie w swiętym zebraniu iego, y ku nabożnem modlitwam ktore się dzieią ku czci a ku chwale swiętego imienia iego, A ten obyczay pisania ktory iest w tych księgach iest barzo piękny, wdzięczny, y wielkiey mocy, a wszakoż barzo trudny, przeto że się nie zgadza z pospolitym a zwyczainym ięzykiem. Zydowie vczynili napis tym księgam, ktory znamionuie pieśni, ale nie proste, iedno ty ktore są o chwale Bożey. Grecy zasię zową ie Psalmy, ktore słowo znamienuie głos harfy abo iekiego inego instrumentu, przeto iż ty pieśni w zgromadzeniu swiętym śpiewano przy iakim instrumencie, skąd więcey ludzie bywali pobudzani ku pilnieyszemu słuchaniu słow pieśni takowych: Ale iż się tu rozliczne nayduią napisy, na niektorych mieyscach zgoła psalm, niegdzie pieśń, niegdzie też psalm pieśni, a niegdzie pieśń pslamu: Przetoż potrzeba wiedzieć, iż gdzie stoi zgoła psalm, tedy tam rozumie samo tylko granie instrumentu oprocz głosu człowieczego, a gdzie zasię stoi pieśń, tam rozumie głos człowieczy oprocz instrumentu: Psalm zasię pieśni gdy ludzie zaczynali a potym na instrumenciech przygrywano: Zasię pieśń psalmu, gdy na instrumenciech zaczynano a ludzie śpiewali. Nad to ieszcze dla tego ty psalmy zową Dawidowemi iż ich iest więcey złożonych od Dawida, chociaż po iego śmierci złożyli ich wiele niektorzy, y powiedaią że Ezdrasz zebrał ty wszytki psalmy w iedny księgi, ktore nie swym porządkiem sprawił, ani wedle czasow w ktore się ty działy rzeczy co w nich są napisane, A wszakoż on dosyć miał na tym iż to zebrał ku pożytku kosciołowi. Po Ezdraszu niektorzy przyłożyli ich kilka, iako psalm siedmidziesiąty y dziewiąty, y po nim ośmidziesiąty, w ktorym przypominaią okrucieństwo ktore się działo za czasu Antyochowego. A gdy też się trafi napis psalmu, Przednieyszemu nad śpiewaki. rc. Tedy potrzeba wiedzieć iż ty psalmy osobliwie były obrane, aby ie spiewali wszyscy Kantorowie y spiewacy w zebraniu swiętym, nad ktorymi był przednieyszy mistrz spiewakow ktory sprawował muzyki. Co się też dotycze słow Zydowskich, Alamot, Neginot, y Gityt, y niektore sie nayduią na początku psalmow, znamienuią według mniemania niektorych pewną miarę y sposob muzyki, A wedle nmniemania niektorych, pewne instrumenta abo naczynia muzyki, a wedle zasię zdania inych, początki wierszow, wedle ktorych miary spiewano psalmy gdzie takowe słowa bywały przypisane.